Ouders van Davy
Aanleiding om met Davy naar Eveline te gaan heeft te maken met een pestverleden ruim 1 jaar geleden. Afgelopen schooljaar ervaarden wij dat Davy weer terugviel in zijn emotionele stabiliteit. Hij ging stoer gedrag vertonen naar jongere kinderen wat helemaal niet bij hem past. Hij was emotioneler en sneller boos. Dit hebben wij besproken met de jeugdarts en op dat moment kwam via een gemeenschappelijke vriendin van Eveline en mij de vraag of Eveline iets kon betekenen. Eveline had ik al eens ontmoet.
Werkwijze:
Eveline heeft met mij contact gehad waarin ik haar de situatie heb beschreven. We hebben een afspraak gemaakt waar Davy en ik een persoonlijke kennismaking hadden. Eveline ging met name met Davy in gesprek. Een sterke kant van haar vond ik dat zij zich heel goed in de situatie van Davy kon inleven. Zij had het gesprek met hem, ik was erbij. Zij ging met hem mee in het verhaal en checkte met feed-back of zij de situatie goed schetste. Hierbij bleef ik op de achtergrond en liet het gesprek tussen Davy en Eveline plaatsvinden. Davy was duidelijk op zijn gemak en het lukte Eveline om feiten “boven water” te krijgen welke mij verraste en aan het denken zette.
Vervolgens is Davy 3x met haar alleen aan de slag gegaan. Tijdens het ophalen merkte ik dat Dave zich helemaal op haar gemak voelde en vond het heerlijk om nog even te spelen voordat we weggingen.
Wat heeft Davy geleerd bij Eveline:
- Te luisteren naar gevoelens in zijn lijf, te voelen wat het met je doet als iets niet goed is
- Iets met dit gevoel te doen bijv. weggaan uit de situatie en afstand nemen
- In een “goed maak” gesprek met een vriendje vroeg Davy door, waarom dat deze jongen dit gedaan had. Hij bleef rustig en daarna was het goed voor hem.
- Davy maakt keuzes bij het afspreken van meerdere kinderen. Als de combinatie niet veilig voelt spreekt hij niet af.